03 Cze

Grafika 3D.

Piramida Cheopsa w miejscu warszawskiego Pałacu Kultury i Nauki. Spacer w głębi lasu z możliwością podpatrywania żyjących w nim dzikich zwierząt. A nawet dostępny na wyciągnięcie ręki słynny kamień z Rosetty pokryty hieroglifami ze 196 r. p.n.e. To tylko nieliczne wizualne atrakcje edukacyjne przygotowywane dla uczniów w technologii 3D.  


Animowana fotografia lub grafika odwzorowująca przestrzenne obiekty lub zjawiska to kolejna cyfrowa nowinka, którą twórcy e-podręczników zaprzęgli, by sprostać oczekiwaniom współczesnych uczniów.


„Przyswajanie wiedzy za pomocą obrazu ma dziś charakter powszechny. Tradycyjna metoda wykładu, w której uczeń od lewej do prawej strony książki śledził prezentowany materiał dydaktyczny, w e-podręcznikach się nie sprawdza. Dziś uczniowie szkół podstawowych należą do pokolenia określanego jako net generation, które jest przyzwyczajone do uzyskiwania informacji z różnych zakamarków internetu i z wielu pól ekranu komputera  – wyjaśnia korzyść z zastosowania technologii 3D Artur Matulaniec, ekspert ds. graficznych w projekcie e-podręczników. – Zdjęcia, infografiki, filmy wideo oraz rekonstrukcje obiektów historycznych i zjawisk przyrodniczych przy użyciu technologii 3D tworzą nośniki informacji, które w klasycznych, papierowych podręcznikach siłą rzeczy występowały w ograniczonym zakresie. Technologia e-podręczników, w tym także 3D, pozwala wykorzystać wszystkie wymienione środki wyrazu, by klarownie i interesująco zapoznać współczesnego ucznia z materiałem dydaktycznym”.


Dzięki stworzeniu techniką 3D trójwymiarowego modelu przestrzeni młodzi przyrodnicy będą mieli m.in. możliwość przechadzania się po ścieżkach dydaktycznych. Spotkają na nich różnorodne zwierzęta, które zazwyczaj nie występują obok siebie, choć żyją – jak wilk i sarna – w jednym środowisku, np. w tym samym lesie.


„Animacja 3D nie tylko pozwala na tworzenie syntezy wybranego środowiska, lecz także daje możliwość graficznego i przestrzennego przedstawiania wybranych obiektów tak, jak w rzeczywistości nie byłoby to możliwe. Dzięki niej możemy pokazać trójwymiarowy model pracującego silnika przeciętego na pół, co w dużym stopniu stymuluje wyobraźnię ucznia” – mówi animator Arkadiusz Zawada realizujący przestrzenne infografiki.


Oprócz przedstawionej w trójwymiarowej perspektywie piramidy Cheopsa „przeniesionej” do centrum Warszawy czy znalezionego w Dolinie Królów sarkofagu faraona Tutenchamona zespół historyczny planuje dla uczniów czwartej klasy kolejne kilkuminutowe animacje 3D. Będzie można zobaczyć
m.in. zanimowane postacie z mezopotamskiego sztandaru z Ur opowiadające o osiągnięciach tej niezwykłej cywilizacji oraz poznać chłopca z antycznych Aten, który wędrując po współczesnej Warszawie, opowie uczniom, co obecny świat odziedziczył po starożytnych Grekach.

Animacja edukacyjna.

Animacja edukacyjna.










„E-podręcznik do historii ma charakter dwunarracyjny. Z jednej strony wykorzystujemy znane już nośniki informacji, jak tekst czy statyczne zdjęcia lub grafiki. Z drugiej wprowadzamy narrację znaną dzieciom z gier komputerowych, w którą wmontowujemy trójwymiarowe obiekty wydobywające się z płaskiego obrazu. Wzbogacony w ten sposób przekaz dydaktyczny dociera do ucznia przez wiele zmysłów, co ułatwia zrozumienie go i zapamiętanie” – wyjaśnia zastosowanie w e-podręcznikach technologii 3D Dominik Rutkowski, ekspert ds. przedmiotów humanistycznych.